Lebanon: Ethiopian maid "falls" from the balcony, dies

Share Find us on Twitter Find us on Facebook Find us on ... Share this via email
Dec 25 2009

The investigation into the death of migrant workers is taking a more "professional" approach. The death yesterday of Melomasen A., Ethiopian domestic worker, in Ashrafieh, was not declared a suicide (yet). Investigations into the circumstances of the death are ongoing. She "fell" from the balcony of her employers and died immediately.

Al-Akhbar newspaper reported today on the incident. It mentioned that the security forces waited for the forensic team to come and remove the evidences, in case it was more than a case of suicide. This is considered a progress after criticism that security forces immediately reach the conclusion of a suicide.

Al-Akhbar's text:

سقطت أمس العاملة الأثيوبية ملوماسن أ. من شرفة منزل مشغليها في منطقة الأشرفية. الشابة السمراء لقيت حتفها فوراً، وفق ما قال شهود. لم تُعرف أسباب هذا السقوط أو كيفية حدوثه. لكن من اللافت أن رجال قوى الأمن رفضوا رفع الجثة بانتظار رجال المباحث العلمية في الشرطة القضائية لأخذ الأدلة ومراقبة وضعية الجسم للتأكد من سبب الوفاة، فهل نتج من عملية انتحار أم أن ثمة اشتباهاً بحدوث جريمة قتل.
هذا التصرف يعدّ تقدماً ملموساً، ويلتقي مع مطالبات مدافعين عن العاملات، وذلك بعدما تكرر الكلام على ضرورة إجراء تحقيق جدي ودقيق في أسباب وفاة أية عاملة أجنبية، وعدم التحدث عن انتحار قبل أن تبيّن التحقيقات ذلك.

Advancing the rights of migrant workers throughout the Middle East